perjantai 7. tammikuuta 2011

Ohje piilosilmukkavirkattuihin lapasiin

Juu ei, ei tämä virkkausblogiksi muutu, vaikka edellisen virkkauspostauksen jälkeen tuleekin heti toinen. Piilosilmukoilla (kiinteillä ketjusilmukoilla) virkatut lapaset olivat niin hämmästyttävän helppotekoiset, että teinpä toisetkin :) . Tällä kertaa kirjoitin ylös mitä tein, joten kuvan alla ohje virkattuihin lapasiin.

Piilosilmukoilla virkatut lapaset
Virkkaussanasto ei sitten ollenkaan ole hallussa, joten ihan amatööri-ilmaisuin kerron...

Täplikkäät lapaset

Lankana käytin Villa Laurilan paksua suomenlammashahtuvalankaa,  285 tex x 4, vastaavaa on myös esimerkiksi Pirtin Kehräämön 4-säikeinen hahtuvalanka, ja virkkuukoukkua nro 4. Voit käyttää sen kokoista koukkua kuin omalle käsialallesi tuntuu sopivan. Lankaa kului yhteensä 170 g. Virkkaa silmukat löysiksi. Huomaa, että kerroksenvaihtumiskohta siirtyy joka kerroksella yhden silmukan verran vasemmalle, raitojen mukana.

Silmukkana on piilosilmukka (kiinteä ketjusilmukka). (Edit: Lankajuoksut on jätetty nurjalle, eikä piilotettu silmukoiden sisään, kuten kirjovirkkauksessa.) Lapasensuun vaakaraidat saa, kun uuden silmukan kiinnittää edellisen kerroksen silmukan takareunaan, ja helmimäistä pintaa saa, kun kiinnittää silmukat etureunaan. Etureunaan kiinnittäessä virkkaus alkaa vetää kasaan, ja silmukoiden löysyyteen kannattaa kiinnittää huomiota. Tärkeää: Tarkista ympärysmitan sopivuus (edit: käden leveimmälle kohdalle), kun olet jonkin matkaa virkannut helmipintaa!

Ranneke

- Virkkaa mustalla 40 silmukkaa ja yhdistä ne renkaaksi. Jatka virkkaamista ja kiinnitä uudet silmukat edellisen kerroksen silmukoiden takareunaan. Virkkaa kunnes rannekkeessa on 4 mustaa raitakerrosta.

- Jatka virkkaamalla 1 krs:n ajan 2 s mustalla, 2 s valkoisella. Virkkaa toinenkin krs vuorotellen mustalla ja valkoisella, mutta siirrä värinvaihtumiskohtaa 1 s verran oikealle, eli osuta 1. valkoinen silmukka edellisen kerroksen jälkimmäiseen mustaan, ja 2. valkoinen silmukka edellisen kerroksen ensimmäiseen valkoiseen. Näin valkoiset silmukat näyttävät kuin olisivat päällekkäin.
- (Jos kerroksen vaihtuessa silmukkamäärät eivät mene tasan, lisää tai vähennä yksi silmukka.)
- Virkkaa mustalla yksi raitakerros.
- Virkkaa 1 krs:n ajan 3 s mustalla, 1 s valkoisella, ja osuta valkoiset silmukat edellisten valkoisten täplien puoliväliin.
- Virkkaa mustalla yksi raitakerros. Kiinnitys silmukan takareunaan, kuten tähänkin saakka, paitsi valkoisten silmukoiden kohdalla kiinnitys silmukan "taakse" niin, että valkoisen silmukan molemmat reunat jäävät näkyviin valmiissa työssä.
- Virkkaa mustalla yksi raitakerros.

Rannekkeen jälkeen...

- Virkkaa mustalla 1 krs, mutta kiinnitä nyt (ja tästä eteenpäin) silmukat etureunasta.
- Jatka virkkaamista, 2 s mustalla, 2 s valkoisella.
- Seuraavalla krs:lla osuta värit kohdakkain: mustat mustiin ja valkoiset valkoisiin. Näin raidat alkavat kulkea vasemmalle.
- (Jos kerroksen vaihtuessassa silmukkamäärät eivät mene tasan, lisää tai vähennä yksi silmukka. Vähentäminen: Virkkaa 2 s yhteen. Lisääminen: Tee ensin 1 s silmukan takareunaan, sitten toinen s silmukan etureunaan.)
- Virkkaa em. tavalla yhteensä 3 krs ("kuvio 1")
- Virkkaa 3 krs, mutta virkkaa joka toisen valkoisen raidan kohdalla mustaa. Muista kiepauttaa nurjalla langat ristiin mustan alueen puolivälissä, jottei nurjalle jää liian pitkiä lankajuoksuja. ("kuvio 2")
- Jatka virkkaamalla vuorotellen "kuvio 1" ja "kuvio 2"

- Jätä peukalolle aukko haluamallesi korkeudelle. Virkkaa 10 s (2 s mustaa, 2 s valkoista jne), mutta älä kiinnitä niitä edelliseen kerrokseen. Laske peukaloaukon reunasta 10 s ja kiinnitä ketju taas edelliseen kerrokseen. Jatka "kuvio 1" ja "kuvio 2":n mukaan.

Kärkikavennus

- Jatka virkkaamista, kunnes noin 2 cm puuttuu lapasen pituudesta.
- Kavenna 1 krs:lla joka toisen valkoisen raidan kohdalla (kuvan lapasissa kavennus aloitettu valkoisen katkonaisen raidan kohdalta = mustalta alueelta) virkkaamalla 2 s yhteen. Mustat 6 s --> 5 s.
(- Virkkaa välillä 1 krs kaventamatta, jos haluat loivemman kärkikavennuksen)
- Kavenna 1 krs:lla mustat 5 s --> 4 s
- Kavenna 1 krs:lla sekä mustista 4 s --> 3 s, että valkoisista raidoista 2 s --> 1 s.
- Kavenna 1 krs:lla mustat 3 s --> 2 s
- Kavenna 1 krs:lla loput valkoiset silmukat pois
- Kavenna lopussa koko ajan virkkaamalla 2 s yhteen, kunnes jäljellä on pieni aukko, jonka voit sulkea (ompelin kiinni 1 - 2 pistolla).

Peukalo

Joku näppärä voi osata tehdä tämän toisin, mutta jotta sain raidat kohdalleen, tein näin:

- Aloita virkkaaminen peukaloaukon reunasta, mustat silmukat mustiin ja valkoiset valkoisiin. Aloitin oikeasta kulmasta ja etenin alareunaa pitkin vasemmalle.
- Virkkasin kaikki alareunan silmukat (10), ja kulmassa "hävitin" 2 s, jotta peräjälkeen ei tulisi 4 s samalla värillä. Poimin siis koukulle peukaloaukon yläreunasta 2 s vähemmän. Sen jälkeen jatkoin mustat mustiin ja valkoiset valkoisiin.
- Toisessa kulmassa vastaavasti "lisäsin" kulmaan 2 s, jotta sain 4 samaa väriä olevan silmukan väliin 2 eriväristä silmukkaa.
- Jatka virkkaamista "kuvion 1" tai "kuvion 2" mukaan riippuen siitä, mille korkeudelle olet jättänyt peukaloaukon.
- Kun peukalo (sormi) on lähes kokonaan piilossa, aloita kaventaminen.
- Kavenna koko ajan virkkaamalla 2 s yhteen.
- Jäljelle jää pieni aukko, sulje se ompelemalla 1 - 2 pistolla. Omissa lapasissani peukaloiden aloituskohtien kulmat onnistuivat hämmästyttävän hyvin, mutta jos peukalon kulmiin kuitenkin jää pienet reiät, täytä ne parilla pistolla (pujottele nurjalla lankaa "täytteeksi" reiän kohtaan, niin täytepistot eivät näy oikealla puolella).

***

Jos teet lapasiin pelkkää raitaa kahdella värillä (esim. 2 mustaa, 2 valkoista), lapasten raidallinen "kuvio" on 4:llä jaollinen. Jotta saisit silmukkamäärän sopimaan omaan kokoosi, voit joko muuttaa silmukkamäärää 4 silmukan välein tai muuttaa kuvion silmukkamäärää esim. 3:lla jaolliseksi (esim. 2 mustaa, 1 valkoinen).

Kuvan lapasten, joissa on sekä yhtenäisiä ja katkonaisia raitoja, "kuvio" on vastaavasti 8:lla jaollinen.

Raitojen suunnan saat kulkemaan oikealle, jos joka kerroksella siirrät värinvaihtumiskohtaa 1 s oikealle, kuten rannekkeen valkoisissa täplissä. Raidat näyttävät silloin erilaisilta: Vierekkäin näyttää kulkevan kolme kapeaa raitaa.

Vaihtelua sekä kuvioihin että pintaan saat poimimalla osan silmukoista taka- ja osan etureunasta (esim. 2 s takareunasta, 2 s etureunasta).

5 kommenttia:

  1. Kivannäköiset ja "erilaiset" lapaset! Olen virkannut piilosilmukoilla ihan tavallisesta hahtuvasta 2- tai 3-säikeisenä ja karstannut (tai harjannut koiranharjalla) sisäpuolen pehmeäksi, niin lapasista tulee vielä kivemmat. Kaksivärisiä en ole vielä tehnytkään, joten kiitos ohjeesta :)

    VastaaPoista
  2. Upeat! Kiitos ohjeen postauksesta, tätä on pakko kokeilla.

    VastaaPoista
  3. Kiitos :)

    Kahdella värillä tehtynä lapasista tulee yksivärisiä hieman paksummat nurjalla kulkevien lankajuoksujen vuoksi.

    VastaaPoista
  4. You make beautiful things. I'm awed! Good job!

    VastaaPoista
  5. Löysin tämän ohjeen just ravelrystä. En ollut koskaan kuullutkaan moisesta tekniikasta :o Näitä pitää kyllä ehdottomasti kokeilla. Kiitos ohjeesta ja vinkistä!