sunnuntai 7. marraskuuta 2010

Klas Brita -sukat / socks

Noinh! Nyt ne ovat valmiit. Ensimmäiset ns. Klas Brita -sukat. Lankana Villa Laurilan Sukkalanka, suomenlammas 85 % ja nylon 15 %, 140 tex * 2, kaksinkertaisena. Suomeksi 2+2.

So! Here they are. My first so called Klas Brita socks. Yarn from Villa Laurila, Sukkalanka (=sock yarn), Finnish Sheep 85 %, nylon 15 %, 140 tex *2, which I used as double. Finnish Stitch UUOO/UUOOO.


Varvasosan jälkeen jalan alle tuleva pitkä silmukkaketju jäi pari kolme senttiä liian lyhyeksi. Tein sen ylettymään vain kantapään keskelle, mutta se olisi kannattanut tehdä melkein kantapään takareunaan saakka. Nyt nämä sukat mahtuvat esikoiselle, eivät minulle ;) . Myös muutama muu korjattava pikkujuttu on listattuna seuraavan Klas Brita
-sukkaparin varalle, mm. varvasosaan vähemmän silmukoita, kantapäässa silmukoiden lisäämisen lopettaminen pari kerrosta aikaisemmin, ja nilkkaa lähestyttäessä silmukoiden vähentämisen aloittaminen nilkan takana pari kerrosta aikaisemmin.

After the toe part, I made the long chain of stitches at the bottom of the foot to the middle of heel, but that should have been 2 or 3 cm longer, to the back edge of the heel. Now these socks fit my older kid instead of me ;) . Also some other minor things to fix with the next pair, like e.g. less stitches in the toe part, stopping increasing at the heel a couple of rows earlier than I now did, and at the back of the ankle, starting decreasing a couple of rows earlier.


#44

2 kommenttia:

  1. Niistähän tuli hyvät! Olen ajatellut että koon saa täsmäämään löytämällä oikean pituuden tuolle kantapään alle tulevale silmukkaketjulle. Minun ei tarvitsekkaan enää yrityksen ja erehdyksen kautta hakea oikeaa pituutta, kun olet ratkaisut ongelman. Nyt tekisi mieli aloittaa noita sukkia, mutta kun olen saanut siivottua kaikki neulani liian hyvään talteen, jota en millään löydä. Kaikkea sitä sattuukin.

    VastaaPoista
  2. No, en oikeastaan tiedä, onko koko-ongelma ratkaistu tuolla silmukkaketjulla, mutta ainakin tämän nimenomaisen sukkaparin kohdalla ketjun olisi pitänyt olla pitempi :) . Tässä sukkamallissa on niin monta liikkuvaa osaa, etten vieläkään oikein hahmota mikä kaikki vaikuttaa mihinkin!

    Kantapäästä tuli liian leveä ja lätyskä, siis jos katsot kuvaa edellisestä päivityksestä (en osaa linkittää tähän siisisti), niin "tossun" pohja on turhan leveä kantapäästä --> olisi pitänyt lopettaa silmukoiden lisääminen siellä takakaarteessa ;) aikaisemmin. Em. liiallisista lisäyksistä johtuen sukan kantapää tahtoo nyt jotenkin kummallisesti pyrkiä valumaan ihmiskantapään alle ;)

    Kyllä ne neulat jostain esiin plopsahtavat :)

    VastaaPoista